Logo vás může stát pár kaček a nebo pár set tisíc. Záleží, komu jeho tvorbu svěříte. Osobně doporučuji oslovit raději odborníky, přece jen se jedná o vizitku vaší firmy, kterou budete používat a dívat se na ni dnes a denně – tedy nejen vy, hlavně vaši zákazníci.

Tomáš Vachuda (autor výborného webu plném tipů a triků pro Adobe Photoshop a Illustrátor – graficketipy.cz, ale také grafik a tvůrce log) sepsal velmi ucelené pojednání o správném přístupu k tvorbě log. Výsledkem je skvělý e-book, který dobře poslouží nejen začínajícím logotvůrcům, ale také těm, kteří budou nějaké to logo poptávat.

Vstup do světa logotvorby

Knihu si můžete stáhnout na jeho stránkách ve formátech PDF, MOBI, EPUB: Vstup do světa logotvorby

Autor se logům v knize věnuje opravdu kompletně, takže začíná jeho definicí, historií, důležitostí. Následuje rozdělení log na obrázková, textová a kombinovaná s výčtem jejich výhod a nevýhod. Dále se zaměřuje na písmo a barvy loga.

Následující část knihy se věnuje tvorbě loga. Vytvořit kvalitní logo vyžaduje spoustu času a práce. Pokud si myslíte, že stačí zasednout ke grafickému programu a namalovat jej, tak jste úplně vedle. Ani skicování na papír by neměl být tím prvním krokem k logu. Nejprve je nutno nasbírat spoustu informací. Jednak od zadavatele: co přesně potřebuje, co by mělo logo obsahovat, čím se firma zabývá, jaká je, jaké jsou její hlavní výhody, kdo je cílová skupina, co má logo sdělovat zákazníkovi, kde a jak se bude logo používat, jaké barvy by (ne)mělo používat, jaké má zadavatel preference… A další informace je potřeba dohledat na internetu – analýza průzkum dané oblasti: jak vypadají loga konkurence, jaké barvy používají. Tato fáze by měla být zakončená vytvořením Moodboardu, což není nic jiného než nástěnka plná fontů, ilustrací a fotek z dané oblasti, které vás nějak zaujaly a měly by být inspirací pro vytvoření výsledného loga.

Teď teprve můžete zasednout k papíru a začít skicovat všechny nápady, které se vám v hlavě vytvořily. Pomoci vám k tomu můžou i myšlenkové mapy zahrnující pojmy z dané oblasti. Až budete s tímto krokem hotovi, vyberte pár nejlepších a na ty se zaměřte.

Následným krokem je překreslení do vektoru, protože bitmapové logo je prasárna nejvějšího kalibru, ale to na tomto webu asi nemusím zdůrazňovat. I v této části má autor spoustu zajímavých tipů, které vám usnadní práci, případně vylepší váš výsledek (jeho oblíbené téma – grafické tipy – se nezapře).

Nyní je nutné, aby logo dozrálo – nechte si pár hodin/dní na dozrání a pak se k němu vraťte, neukvapujte se s odesláním výsledku klientovi. Raději pro něj připravte hezkou prezentaci – nasimulujte pro něj použití výsledného loga v různých situacích – na vizitkách, polep auta, hlavičkový papír a podobně. K tomu využijte mockupy. Do prezentace také nezapomeňte zakomponovat příběh vzniku loga.

Jakmile je vše hotové, připravte výstupní formáty. Občas to nebude tak jednoduché jak by se zdálo, ale autor vám popíše, jaké varianty a formáty budou potřeba. Součástí by měl být také logomanuál – návod k použití – opět v knize najdete, co vše by měl obsahovat a co do něj můžete přidat navíc.

V závěru knihy jsou obecnější tipy pro logotvůrce – kde hledat inspiraci, co dělat když máte kreativní blok, jaké knihy přečíst a na jaká videa se podívat (docela obsáhlý seznam českých i zahraničních zdrojů).

Tomáš Vachuda mě hodně mile překvapil rozsahem a zpracováním této knihy. Jedná se o kompletní pojednání o tvorbě log, které bych doporučil každému grafikovi, který se tímto tématem aspoň občas zabývá (ti zkušenější by toto všechno měli vědět, ale opakování není nikdy dost). Úvodní část – pojednání o logách a první kroky tvorby loga, hlavně sestavení zadání – bych doporučil přečíst každému majiteli firmy předtím, než začne poptávat své nové logo. Pomůže mu to nejen při výběru a hodnocení dodavatele, ale hlavně tak bude schopen dobře formulovat své požadavky a následně dostat logo odpovídající jeho požadavkům.