Kde může grafik sehnat práci nebo zakázky?Už pár let se chystám napsat článek, který by měl pomoci začínajícím grafikům s rozjezdem kariéry. V hlavě to nosím již dlouho, některé nápady jsem psal opakovaně do emailů a nejednou jsem o nich mluvil i při osobních konzultacích.

Konečně jsem tedy našel chvíli času (vyprovokoval mě zase jeden email s obdobnou otázkou) a sepsal jsem všechny možnosti, které mě napadají. Některé jsou vhodné jen pro naprosté začátečníky, některé můžu s klidem doporučit i profesionálům na rozšíření svých aktivit.

Čím by měl mladý grafik začít?

Vlastní web a portfolio

Jeho prvním krokem by určitě mělo být vybudování vlastního webového portfolia – jednak aby byl nalezitelný na internetu a také aby měl kam odkazovat potenciální klienty – na vlastním webu může nejen ukázat, co umí, ale také rovnou nabídnout své služby (což na “cizích” portfoliových webech nejde).

Je mi jasné, že pokud začínáte, tak asi nemáte moc co ukazovat. Ale není nic snazšího, než nějaké grafiky vytvořit (a to klidně zdarma) pro své známé, nebo nabídnout své služby například neziskovým organizacím. Další výbornou možností je vymyslet si nějaký vlastní projekt nebo redesign cizího webu či produktu – napadá mě například zdařilý minimalistický redesign známých značek, webů, log. Pokud se vám podaří takovýto redesign dobře zvládnout a nasdílet na sociálních sítí, můžete docela slušně prorazit.

Pokud to myslíte s grafikou vážně, doporučil bych vám investovat do vlastní domény, nainstalovat tam nějaký redakční systém (nejlépe WordPress, pro který najdete spoustu kvalitních šablon) a nahrát tam vlastní portfolio. Nezapomeňte na kontaktní informace, odkazy na vaše sociální profily a nabídku svých služeb. Máte-li nějaké reference, neváhejte je přidat.

Sociální sítě a online portfolia

Odkaz na váš web je dobré mít v patičce svého emailu a samozřejmě se na něj odkazujte kdykoliv je to možné. Sdílejte svou práci na sociálních sítích (Twitter, Facebook, Google+, Instagram, Pinterest), ale nepřehánějte to. Mnohdy je mnohem zajímavější a přínosnější zveřejnit pár informací nebo obrázků z průběhu vlastní tvorby, kdy poodhrnete roušku tajemství výroby skvělého designu, než zaplavovat své přátele spoustou hotových prací. Čím více lidí zaujmete a čím více následovníků (followerů) zísáte, tím větší máte pravděpodobnost, že vás někdo osloví.

Aby se o vás ve světě dozvěděli, měli byste sdílet své nejlepší práce na dalších online portfoliích, jako jsou:

Nezapomeňte si také vytvořit vlastní profil na sociální službě LinkedIn, zejména pokud se chcete nechat v budoucnu zaměstnat v nějaké firmě jakožto grafik.

Katalogy grafiků

Vytvořte si také profil v různých katalozích grafiků, na síti jich je už poměrně hodně. Některé fungují dobře, jiné méně, ale základní zápis je většinou zdarma:

Budování vlastní značky

Kromě vlastního portfolia potřebujete také budovat svou značku / brand. Jinými slovy je důležité, abyste byli aspoň trochu vidět. Takže doporučuji navštěvovat grafická diskuzní fóra (třeba ty na facebooku) a tam odpovídat na dotazy, radit ostatním a nebát se také zeptat (krom budování značky rozšiřujete i své znalosti). Stejně tak je dobré zúčastňovat se různých konferencí, meetupů a dalších networkingových akcí (introverti to budou mít asi těžší).

Zakázky zdarma

Pokud potřebujete trochu zaplnit prázdné portfolio, ale nechcete ho vyplnit imaginárními projekty a zároveň byste rádi něco udělali pro druhé, zkuste pracovat pro neziskový sektor. Pomůžete dobré věci a zároveň budete mít smysluplné projekty ve svém portfoliu / životopisu.

Kde takové “zakázky” sehnat? Mrkněte se na web umsemumtam – můžete se tam zaregistrovat a vytvořit si svůj profil a nebo se rovnou podívat, jaké jsou aktuální výzvy ve vašem grafickém oboru.

První placené zakázky

Takže zázemí máme vybudované, co dál? Kde získat první placené grafické zakázky? Jako první mě napadá facebook. Je tam hned několik skupin, kde se každý den objevuje nabídka jednodušších prací – navrhnout logo, záhlaví, webové stránky. Nejsou to žádné velké projekty pro zavedené firmy, odměny jsou spíše symbolické, ale pro začínajícího grafika ideální:

Spousta dalších nabídek se objevuje například na Webtrhu, ale bacha na to, někdy se vám může stát, že budete pracovat zdarma. Ale stejné riziko máte i u výše uvedených facebookových skupin – ono vždy záleží, zda je poptávající dospělý podnikatel nebo náctiletý youtůber. Proto doporučuji si klienta předem trochu prověřit, případně předat finální soubory až po zaplacení a u větších projektů si nechat zaplatit zálohu předem.

Mikroslužby a mikrozakázky

Další možností jsou portály zaměřené na menší zakázky (mikroslužby), typickým příkladem je Easy Task nebo Já udělám, kde můžete nabídnout vytvoření loga, záhlaví na facebook, tvorbu bannerů, převod do křivek, návrh webu / tiskovin… Jsou to vlastně taková menší české kopie úspěšného zahraničního serveru Fiverr.

Další obdobné zahraniční servery, kde můžete nabízet své mikroslužby jsou:

  • Elance – propojuje freelancery s klienty (Elence byla koupena firmou Upwork)
  • Guru – něco mezi fiverr a Elance

Narazil jsem také na dvě stejně zaměřené služby na Slovensku:

Soutěže

Nudíte se? Chcete nějakou výzvu, zasoutěžit si, potrénovat grafiku? Tak zkuste různé soutěžní weby pro grafiky, ale nečekejte, že by vám někdo zaplatil vaši snahu, pokud nevyhrajete – odměnu dostane jen vítěz. Berte to raději jako trénink a pokud se vám povede vytvořit nějaký hezký výsledek, dejte si jej klidně do portfolia. Soutěže jsou povětšinou zaměřené na návrh loga, ale najdete i další témata:

Trička a prodej vlastních návrhů na potisk

Pokud vás nebaví soutěžit v kategorii “navrhni logo”, zkuste kategorii “navrhni potisk na triko” – ceny tam bývají větší – hlavně v zahraničí – ale šance na výhru mnohem menší. Osobně znám několik grafiků, kteří to zkoušeli, ale nikdy neuspěli, takže tento tip berte s hodně velkou rezervou a věnujte se návrhům na potisk jen pokud vás to opravdu baví nebo jste v tom fakt dobří:

  • Threadless – asi nejzajimavější web, kam můžete nahrát svůj návrh. Vypisují pravidelně různá témata. Pokud uspějete, odměna ve výši 1-2000 dolarů + podíl z následných prodejů
  • ShirtWood
  • Bastard – česká alternativa, pokud vyberou tvůj motiv, dostaneš 4000 Kč + triko
  • Trika – funguje trochu jinak – autor potisku si spustí vlastní kampaň s propagací a pokud sežene dostatek zájemců o tričko, tak půjde do tisku
  • QuickShirt – stejný princip jako předchozí

Pokud se svými návrhy na trička neuspějete, můžete si založit vlastní e-shop na t-shocku a nebo (trochu pracněji) si jej postavit na WordPressu a Woocemmerce pluginu (nebo můžete využít Shoptet, či jin způsob pronájmu e-shopu). Já jsem zkusil obě možnosti, nejprve jsem byl dva roky na t-shocku a poté jsem si vytvořil vlastní e-shop Flatika.cz, kde nabízím originální grafická trička pro cyklisty, vtipná trika pro grafikytrička pro programátory (všechno to jsou obory, ve kterých se pohybuji). Bohužel platí fakt, že pokud se nebudete dostatečně věnovat propagaci e-shopu, tak moc nevyděláte. Jinými slovy, navrhnout tričko a udělat e-shop je jen cca 20 procent práce. Mnohem těžší je sehnat zákazníky a prodat svůj produkt.

Výhodou T-shocku, je že si všechno můžete snadno naklikat a o vlastní výrobu, posílání, fakturace a reklamace se nemusíte starat. Platíte ale za to malou marží, kterou získáte – řádově desetikoruny na tričku. Pokud si založíte vlastní eshop a domluvíte se s nějakou tiskárnou, tak ta marže může být několikanásobně vyšší – ovšem platíte za to svým časem, který musíte eshopu věnovat. Cílíte-li také na zahraničí, mrkněte se na různé Print on Demand služby – Zazzle, CafePress, Spreadshirt, RedBubble a další. Ovšem pamatujte, že kupující si většinou budete muset sehnat sami svým vlastním marketingem (a to je ta náročnější část).

Oslovování potenciálních zákazníků

Někteří grafici nečekají, až k nim zákazník přijde, ale sami mu nabídnou své služby. Tedy nemá moc smysl nabízet se velkým firmám, ty mají týmy grafiků. Mnohem úspěšnější je najít firmu s nepovedenou grafikou (třeba s otřesným letákem, reklamním bannerem nebo webovou stránkou), udělat lepší návrh a poslat jej firmě s výhodnou nabídkou na přepracování. Stejně tak můžete nabízet své služny na výše uvedených serverech (webtrh, facebooková fóra, grafické portály, …). Jen si při oslovování zákazníků dejte pozor, aby se to nezvrtlo ve spamování, mohl by vás pak někdo zažalovat nebo dát podnět na ÚOOÚ (úřad pro ochranu osobních údajů), že posíláte nevyžádaná obchodní sdělení. Možná by bylo výhodnější do dané firmy nejprve zavolat.

Práce na plný úvazek / zaměstnání

Někomu vyhovuje práce na volné noze a shánění zakázek, jiný se rád nechá zaměstnat. Začínajícím grafikům můžu zaměstnání v nějakém grafickém studiu vřele doporučit – kde jinde získají praxi a spoustu rad od profesionálů zdarma? Tedy vlastně oni za to dostanou navíc ještě zaplaceno!

Hledáte-li grafickou práci na plný úvazek, zaměstnanecký poměr pro grafika, tak nejvíce inzerátů najdete na serveru grafika.cz v sekci Práce. Mezi další pracovní servery s nabídkou zaměstnání patří:

Ale spousta firem dnes píše své nabídky na sociální sítě, případně se ptají ve výše zmíněných facebookových skupinách.

Předtím, než začnete rozesílat své životopisy, polaďte si pořádně svůj LinkedIn profil a vytvořte si vizuálně kreativní životopis – jste přece grafik! Ale moc to nepřežeňte, 20 megabytové PDFko personalistu asi moc nenadchne.

A co další příjmy?

Zakázky jsou fajn, ale když zrovna není žádná není, tak nejsou ani žádné peníze. Je tedy důležité mít více zdrojů příjmů – ideálně těch (polo)pasivních, grafik se tak může zabezpečit na horší časy, případně na dobu, kdy vyrazí na dovolenou.

Asi nejjednodušším a nejjistějším pasivním příjmem pro grafiky, je tvorba pro fotobanky. Jakožto grafik budete mít dříve či později spoustu nepoužitých ilustrací a návrhů, které jste v minulosti vytvořili, ale klient se rozhodl je nepoužít. Tyto odložené práce můžete skvěle zužitkovat ve fotobankách. Ale ještě lepší je tvořit přímo pro ně. Podívat se, co právě letí, co vám jde nejlépe a na to se zaměřit. Více se tu o fotobankách rozepisovat nebudu, věnuji se jim mnohem důkladněji na jiném svém webu – fotobanky.cz, pro začátek doporučuji prostudovat tyto články:

Ještě k těm fotobankám – mě osobně začaly fotobanky po několika letech vydělávat tolik, že jsem mohl opustit svou práci a začal jsem se věnovat jen tvorbě pro ně (momentálně tomu věnuji pouze několik dní v týdnu). V současnosti asi 99 procent grafických zakázek, které ke mě z různých stran přijde, odmítám – dávám přednost tvorbě pro fotobanky, kde mám absolutní volnost, před prací pro klienty. Ovšem nečekejte, že to budete mít také tak lehké, konkurence je dnes neuvěřitelná, takže si raději prostudujte, jaké jsou aktuální výdělky ve fotobankách jak o nich referuji v každoročním fotobankovém průzkumu.

Prodeje ve fotobankách mají ještě jednu výhodu. Občas někho zaujme můj styl a napíše mi, zda bych pro něj nevytvořil ve stejném stylu jinou ilustraci, případně zda bych neupravil některou svou stávající a nebo mě osloví s kompletní zakázkou. Takové nabídky dostávám skoro každý měsíc.

Další možnosti?

Vynechal jsem něco? Víte o dalších možnostech práce pro grafiky? Napište, hodlám tento článek průběžně aktualizovat a doplňovat.

Dodatek prosinec 2016

Dnes jsem si poslechl výborný podcast Jak se propagovat bez peněz, který spoustu výše uvedených rad opakuje, ale přináší i další vlastní, včetně originálního nápadu ilustrátorky Lucky Mannové. Asi zkusím brzy něco podobného s dubánky 🙂

Dodatek leden 2018

Napadla mě další možnost, jak můžete jakožto tvůrci obsahu (grafici, textaři, spisovatelé, …) vydělávat – najděte si mecenáše, neboli potrony. Slouží k tomu zahraniční server patreon.com, osobně jsem to ještě nezkoušel, ale více se o tom můžete dočíst v článku Nechte si platit za svůj koníček. Patreon pomáhá vybudovat síť patronů.