Pokud v Illustratoru potřebujete nakreslit stín nějakého objektu, není nic snazšího než použít efekt Drop Shadow, tak jak jej nejspíše znáte z Photoshopu. Ovšem počítejte s tím, že výsledek už nebude 100% vektor – tento stín bude totiž vytvořen za pomoci bitmapy. Jestliže chcete udělat vektorový stín, tak to bude složitější.
Řešením je použití nástroje Blend – v češtině asi prolnutí. Celý postup si ukážeme na jednoduchém příkladu koule – nakreslíme si kružnici a tu vyplníme radiálním gradientem s posunutým středem, abychom tak vytvořili zdání 3D:
Pod koulí vytvoříme elipsu, vyplníme ji černou barvou a nastavíme jí maximální (100%) průsvitnost:
Nyní vytvoříme druhou soustřednou elipsu představující střed stínu, mnohem menší, která nebude průsvitná (barva výplně bude opět černá):
V dalším kroku označíme obě elipsy a použijeme nástroj CTRL + ALT + B. Tím vznikne prolnutí těchto dvou vybraných objektů – vytvoří se mezi nimi několik meziobjektů.
z nabídky a nebo klávesovou zkratkouKolik jich bude, to záleží na nastavení
, které si zobrazíme a upravíme podle svých požadavků. Čím více bude mezikroků (meziobjektů), tím bude stín plynulejší a datová velikost ilustrace větší.Nakonec jen takto vytvořený stín posuneme přímo pod kouli a máme hotovo. Jelikož jsem použil průhlednost, je možné dát za stín jednobarevné pozadí a stín zůstane zachován:
Na obrázku také vidíte jak vypadá stín po uložení do EPS (nebo po rozložení toho „blendu“ na křivky) – přechod se rozloží na jednotlivé meziobjekty (elipsy) s různou mírou průhlednosti/barvy.
Další ukázky
Výše popsaný “kruhový” stín je poměrně triviální, občas je ale nutné udělat stín méně pravidelným objektům. S blendem to není žádný problém, mnohdy stačí vzít obrys objektu, ten zkopírovat do pozadí, udělat mu druhou kopii, trochu ji zvětšit nastavit průhlednost na 0 a udělat mezi těmito dvěmi objekty blend. Pro lepší představu přidávám další dvě ukázky:
Export do 100% vektorového EPS formátu
Pokud generujete z ilustrace také EPS soubor (například pro prodej ve fotobankách), tak musíte zajistit, aby Illustrator při exportu do EPS nevytvořil ze stínu bitmapu (kvůli použití průhlednosti), je nutné mu nastavit, že má vše interpretovat pomocí křivek (vektorů) – což nastavíte v dialogu při ukládání EPS:
Existují ale i jiné možnosti kreslení stínu, ale ty si necháme na jiný tutoriál.
3 komentářů
30. září 2013
Monika Beitlová
Děkuji, to je výborný nápad, nikdy mě to nenapadlo, já si případně stín nakreslila, udělala silnější gaussian blur a přidala průhlednost, ale to je zase bitmapa…
18. listopadu 2013
Martin Labík
Dobrý den, mám problém s jednou asi banální věcí. Nevím jak posunout střed přechodu mimo střed objektu.
Takže to nevypadá ani se stínem jako 3D objekt…
Jak na to ?
Díky
18. listopadu 2013
Ravennka
Stačí si vybrat ten objekt s přechodem, který chceš změnit a pak kliknout na nástroj přechodu (G) a potáhnout od toho místa, kde chceš mít střed přechodu… 😉