A je tu první tutoriál na přání! Tento tutoriál na otrhané papírové okraje si vyžádala minulý týden Petra v diskusi pod mou výzvou a tady je moje odpověď:

Jednou z možností, jak nasimulovat otrhaný papír v Adobe illustratoru je nakreslit si křivku a poté na ni (několikrát) aplikovat efekty Effect / Distort & Transform / Zig Zag a  Effect / Distort & Transform / Roughen. Ale jednak mi to přijde pracné (docela dlouho trvá, než poštelujete nastavení těchto efektů) a jednak jsou výsledky málo přesvědčivé, tak trochu nerealistické:

Uměle nakreslený otrhaný papír

Mnohem lepší je použít skutečný otrhaný papír – postup je možná ještě trochu náročnější, ale výsledek je mnohonásobně lepší.

Doporučuji poohlédnout se po kvalitním křídovém papíru potištěném jednolitou tmavší barvou – ideální jsou na to papírové reklamy, zadní stránky časopisů a nebo krabice – čím tlustší papír, tím lépe. Sežeňte si raději více takových papírů, ušetříte si čas, neboť si můžete připravit různé trhance (ono to chce taky trochu cvik, hezky roztrhnout papír není jen tak :)). Já v tomto tutoriálu použil reklamu od Adventury.

Pokud máte natrháno, sežeňte si tmavý podklad (látku, papír, desku, cokoliv) a své trhance vyfoťte – důležité je, aby byl kolem trhance co největší kontrast, proto tmavý papír a tmavý podklad:

Použitá reklama od Adventury

Ve Photoshopu nebo jiném oblíbeném foto editoru pak ještě upravte trochu barvy (zvyšte kontrast)

Vytažení barev

A ořízněte na co nejmenší plochu:

Připravený podklad

Nyní tuto fotku přetáhněte do nového dokumentu v Illustrátoru (já použil schránku – CTR+C ve Photoshopu, CTRL+V v Illustrátoru). Dalším krokem je převod bitmapy na vektor – označte tedy tuto fotku a v horním pruhu vám automaticky naskočí volby převodu na vektor (trasování) – já použil volbu Color 6 z rozbalovacího tlačítka Live trace a poté si ještě upravil hodnoty – hlavně jsem snížil počet barev na tři:

Trasování bitmapy

V tomto kroku je důležité si s nastavením trasování trochu pohrát – zvětšete si tu fotku a zapněte si Preview, ať vidíte, jak to bude vypadat, sledujte také počet kotevních bodů v pravé části dialogu, ať nevytvoříte zbytečně příliš složitý objekt.

V okamžiku, kdy jste s nastavením spokojeni je důležité provést ještě rozložení (vlastní převod na vektor) tlačítkem Expand v horní liště:

Převod na vektor

Tak je v podstatě hotovo, to nejdůležitější – otrhaný okraj je připraven k použití. Doporučuji si takových okrajů udělat více do zásoby, časem pro ně určitě snadno najdete nějaké upotřebení. Výsledek takto vytvořeného vektorového otrhaného okraje pak může vypadat například takto:

Výsledný realistický efekt otrhaného okraje

Pokud se ptáte, jak jsem toho docílil, tak odpověď je snadná – z předchozího kroku jsem použil jen prostřední bílý okraj, přes něj jsem nakreslil modrý obdélník, od kterého jsem odečetl kopii bílého objektu – tím jsem získal modrý okraj. Spodní je ještě jednodušší – je to jen obdélník, na který jsem aplikoval Gradient Mesh a vytvořil tím efekt stínu.

Gradient Mesh na vytvoření stínu

Pár dalších ukázek otrhaných okrajů

Ukázka otrhaného okraje

jiná aplikace otrhaného okraje

Nemusíte zůstávat jen u rovného okraje, můžete si stejným postupem nafotit, zvektorizovat a použít třeba i papírovou díru (v ilustraci je použit opět jen bílý okraj trhance, vnitřní plochy jsou objekty s gradientem, stíny jsou udělány pomocí nástroje Blend, jak jsem popisoval v tutoriálu Jak udělat vektorový stín):

Nemusí být jen otrhaný okraj