Když jsem se v diskusi pod recenzí na knihu Vector graphic and illustration dozvěděl, že se po dlouhé době na českém vydavatelském trhu objevila nová kniha o vektorové grafice v češtině, hned jsem si ji objednal. Protože něco takového se stává maximálně jednou za 3-5 let. Doposud všechny knihy o vektorech se zaměřovaly na program Adobe Illustrátor, jeho prostředí a nástroje. Popravdě není se moc čemu divit, protože to je dokola (s každou novou verzí) aktualizovaný
Oficiální výukový z pera Adobe Creative Teamu.

von-glitschka-vektory-zakladni-vycvikNaštěstí knihu Vektory základní výcvik nenapsal nikdo od Adobe, ale profesionální grafik Von Glitschka, kterého tvorba vektorových ilustrací živí. Nezaměřil se tedy na popis nástrojů a prostředí programu, ale na postupy – zejména na převod tužkou nakreslené ilustrace do její vektorové podoby. Navíc se snaží o určitou univerzálnost a programovou nezávislost (vždyť ty nástroje na kreslení křivek jsou ve všech vektorových programech podobné, ne-li stejné), takže knihu ocení i uživatelé jiných editorů (Inkscape, Corel, Zoner). K tomu nutno dodat, že autor sám používá Adobe Illustrátor, veškeré ukázky jsou z tohoto programu (včetně popisu postupu a klávesových zkratek) a i nemálo stránek je věnováno jeho základním nástrojům. O tom, jak přínosná je tato kniha pro uživatele Inkscape se můžete dočíst v recenzi Petra Šimčíka na českém inkscaperském webu.

Popravdě zpočátku mě kniha moc nenadchla, prvních 100 stránek je plné okecávání a seznamování s nástroji pro kreslení křivek v Adobe Illustrátoru. Pak se ale konečně přešlo k popisu těchto konkrétních metod pro překreslení ruční kresby do křivek:

  • metoda hodinového strojku a metoda pozice hlavního bodu pro určení typu a poloh kotevních bodů na křivce (spočívá v hledání kružnic a elips) – tento postup se používá při kreslení bod po bodu
  • metoda vytváření tvarů, kdy se z kombinace několika základních objektů použitím palety Pathfinder (cestář) vytváří požadované tvary

Možná se to zdá jako prkotina, nakreslit křivku podle předlohy by přece nemělo být nějak zvlášť složité, každý to nakonec nějak intuitivně zvládne. Ovšem ty výsledky jsou všelijaké – jednou tam je bodů málo, podruhé moc. Von Glitschkova metoda je poměrně jednoduchá, funkční a lety praxe odzkoušená, nováčci (ba i metody neznalí pokročilí uživatelé) ji rozhodně uvítají.

Celá kniha je doplněna velkým množstvím autorových ilustrací, na kterých jsou tyto metody postupně ukázány (takže si například můžete na mnoha příkladech snadno zkontrolovat, zda byste body umístili na stejné pozice jako autor).

Závěrečné kapitoly jsou pak zaměřeny na “trénování” uměleckého citu (jak a kde hledat chyby v ilustracích) a na dobré tvůrčí návyky – autor vás v nich seznámí se svými postupy, které se mu v praxi osvědčily (uspořádání vrstev v ilustraci, souborů v projektu a další).

Místy mi přijde kniha zbytečně moc ukecaná, spoustu věcí v ní autor několikráte opakuje, metody na hledání kotevních bodů jsou dokola rozkreslovány na dalších a dalších ilustracích (američanům se prostě musí všechno vysvětlovat pětkrát). Podle mě by celá publikace mohla být klidně třetinová. A nebo ještě lépe by ty zbývající dvě třetiny mohli napsat další dva grafici a podělit se o další postupy a návyky z praxe. Pak by to nemělo chybu. Tím ale rozhodně nechci knihu shazovat, je to hodně dobrý a u nás bezkonkurenční počin (doslova a do písmene), vektoroví ilustrátoři by si ji měli určitě přečíst hned z několika důvodů:

  • aby načerpali inspiraci z hodně povedených ilustrací autora,
  • aby si zoptimalizovali proces převodu analogové kresby do vektorové grafiky,
  • aby se naučili pár dalších fíglů od člověka z praxe.

Hodnocení: 9/10

Von Glitschka: Vektory základní výcvik; Computer Press 2013, 250 stran, 369 Kč, ISBN: 978-80-251-4129-8