Už pár let se chystám napsat článek, který by měl pomoci začínajícím grafikům s rozjezdem kariéry. V hlavě to nosím již dlouho, některé nápady jsem psal opakovaně do emailů a nejednou jsem o nich mluvil i při osobních konzultacích.
Konečně jsem tedy našel chvíli času (vyprovokoval mě zase jeden email s obdobnou otázkou) a sepsal jsem všechny možnosti, které mě napadají. Některé jsou vhodné jen pro naprosté začátečníky, některé můžu s klidem doporučit i profesionálům na rozšíření svých aktivit.
Čím by měl mladý grafik začít?
Vlastní web a portfolio
Jeho prvním krokem by určitě mělo být vybudování vlastního webového portfolia – jednak aby byl nalezitelný na internetu a také aby měl kam odkazovat potenciální klienty – na vlastním webu může nejen ukázat, co umí, ale také rovnou nabídnout své služby (což na “cizích” portfoliových webech nejde).
Je mi jasné, že pokud začínáte, tak asi nemáte moc co ukazovat. Ale není nic snazšího, než nějaké grafiky vytvořit (a to klidně zdarma) pro své známé, nebo nabídnout své služby například neziskovým organizacím. Další výbornou možností je vymyslet si nějaký vlastní projekt nebo redesign cizího webu či produktu – napadá mě například zdařilý minimalistický redesign známých značek, webů, log. Pokud se vám podaří takovýto redesign dobře zvládnout a nasdílet na sociálních sítí, můžete docela slušně prorazit.
Pokud to myslíte s grafikou vážně, doporučil bych vám investovat do vlastní domény, nainstalovat tam nějaký redakční systém (nejlépe WordPress, pro který najdete spoustu kvalitních šablon) a nahrát tam vlastní portfolio. Nezapomeňte na kontaktní informace, odkazy na vaše sociální profily a nabídku svých služeb. Máte-li nějaké reference, neváhejte je přidat.
Sociální sítě a online portfolia
Odkaz na váš web je dobré mít v patičce svého emailu a samozřejmě se na něj odkazujte kdykoliv je to možné. Sdílejte svou práci na sociálních sítích (Twitter, Facebook, Google+, Instagram, Pinterest), ale nepřehánějte to. Mnohdy je mnohem zajímavější a přínosnější zveřejnit pár informací nebo obrázků z průběhu vlastní tvorby, kdy poodhrnete roušku tajemství výroby skvělého designu, než zaplavovat své přátele spoustou hotových prací. Čím více lidí zaujmete a čím více následovníků (followerů) zísáte, tím větší máte pravděpodobnost, že vás někdo osloví.
Aby se o vás ve světě dozvěděli, měli byste sdílet své nejlepší práce na dalších online portfoliích, jako jsou:
- Dribbble (tato stránka je ale stále na pozvánky, takže dostat se tam je trochu oříšek)
- Behance
- Deviant Art
Nezapomeňte si také vytvořit vlastní profil na sociální službě LinkedIn, zejména pokud se chcete nechat v budoucnu zaměstnat v nějaké firmě jakožto grafik.
Katalogy grafiků
Vytvořte si také profil v různých katalozích grafiků, na síti jich je už poměrně hodně. Některé fungují dobře, jiné méně, ale základní zápis je většinou zdarma:
- Český grafik
- Chci Grafika
- Seznam grafiků Tomáše Vachudy
- Katalog profesionálů na volné noze – Toto je snad jeden z mála katalogů, kde se placené členství vyplatí. Ale registrujte se tam až v okamžiku, kdy máte slušné portfolio, kterým můžete zaujmout. Jinými slovy nic pro začínající grafiky
- Chci zakázku
- Webdesignéři
Budování vlastní značky
Kromě vlastního portfolia potřebujete také budovat svou značku / brand. Jinými slovy je důležité, abyste byli aspoň trochu vidět. Takže doporučuji navštěvovat grafická diskuzní fóra (třeba ty na facebooku) a tam odpovídat na dotazy, radit ostatním a nebát se také zeptat (krom budování značky rozšiřujete i své znalosti). Stejně tak je dobré zúčastňovat se různých konferencí, meetupů a dalších networkingových akcí (introverti to budou mít asi těžší).
Zakázky zdarma
Pokud potřebujete trochu zaplnit prázdné portfolio, ale nechcete ho vyplnit imaginárními projekty a zároveň byste rádi něco udělali pro druhé, zkuste pracovat pro neziskový sektor. Pomůžete dobré věci a zároveň budete mít smysluplné projekty ve svém portfoliu / životopisu.
Kde takové “zakázky” sehnat? Mrkněte se na web umsemumtam – můžete se tam zaregistrovat a vytvořit si svůj profil a nebo se rovnou podívat, jaké jsou aktuální výzvy ve vašem grafickém oboru.
První placené zakázky
Takže zázemí máme vybudované, co dál? Kde získat první placené grafické zakázky? Jako první mě napadá facebook. Je tam hned několik skupin, kde se každý den objevuje nabídka jednodušších prací – navrhnout logo, záhlaví, webové stránky. Nejsou to žádné velké projekty pro zavedené firmy, odměny jsou spíše symbolické, ale pro začínajícího grafika ideální:
- Grafici – tady se objevuje asi nejvíce nabídek na práci
- Grafici/grafičky CZ/SK – srovnatelné s předchozí skupinou
- Práce pro grafiky – skupina vytvořená jen pro nabídku práce pro grafiky
- Unie grafického designu – méně nabídek, ale občas se také něco objeví a jinak je to pro grafiky zajímavé počtení
- Reklamní klub – občas se tam také něco objeví
- Grafici a grafičky CZ/SK – asi nejslabší skupina, většinou se poptává grafika pro YouTube, herní klany a podobně.
Spousta dalších nabídek se objevuje například na Webtrhu, ale bacha na to, někdy se vám může stát, že budete pracovat zdarma. Ale stejné riziko máte i u výše uvedených facebookových skupin – ono vždy záleží, zda je poptávající dospělý podnikatel nebo náctiletý youtůber. Proto doporučuji si klienta předem trochu prověřit, případně předat finální soubory až po zaplacení a u větších projektů si nechat zaplatit zálohu předem.
Mikroslužby a mikrozakázky
Další možností jsou portály zaměřené na menší zakázky (mikroslužby), typickým příkladem je Easy Task nebo Já udělám, kde můžete nabídnout vytvoření loga, záhlaví na facebook, tvorbu bannerů, převod do křivek, návrh webu / tiskovin… Jsou to vlastně taková menší české kopie úspěšného zahraničního serveru Fiverr.
Další obdobné zahraniční servery, kde můžete nabízet své mikroslužby jsou:
- Elance – propojuje freelancery s klienty (Elence byla koupena firmou Upwork)
- Guru – něco mezi fiverr a Elance
Narazil jsem také na dvě stejně zaměřené služby na Slovensku:
- Jaspravim (podle patičky to je slovenská verze serveru Já udělám)
- Hlavičky.sk
Soutěže
Nudíte se? Chcete nějakou výzvu, zasoutěžit si, potrénovat grafiku? Tak zkuste různé soutěžní weby pro grafiky, ale nečekejte, že by vám někdo zaplatil vaši snahu, pokud nevyhrajete – odměnu dostane jen vítěz. Berte to raději jako trénink a pokud se vám povede vytvořit nějaký hezký výsledek, dejte si jej klidně do portfolia. Soutěže jsou povětšinou zaměřené na návrh loga, ale najdete i další témata:
Trička a prodej vlastních návrhů na potisk
Pokud vás nebaví soutěžit v kategorii “navrhni logo”, zkuste kategorii “navrhni potisk na triko” – ceny tam bývají větší – hlavně v zahraničí – ale šance na výhru mnohem menší. Osobně znám několik grafiků, kteří to zkoušeli, ale nikdy neuspěli, takže tento tip berte s hodně velkou rezervou a věnujte se návrhům na potisk jen pokud vás to opravdu baví nebo jste v tom fakt dobří:
- Threadless – asi nejzajimavější web, kam můžete nahrát svůj návrh. Vypisují pravidelně různá témata. Pokud uspějete, odměna ve výši 1-2000 dolarů + podíl z následných prodejů
- ShirtWood
- Bastard – česká alternativa, pokud vyberou tvůj motiv, dostaneš 4000 Kč + triko
- Trika – funguje trochu jinak – autor potisku si spustí vlastní kampaň s propagací a pokud sežene dostatek zájemců o tričko, tak půjde do tisku
- QuickShirt – stejný princip jako předchozí
Pokud se svými návrhy na trička neuspějete, můžete si založit vlastní e-shop na t-shocku a nebo (trochu pracněji) si jej postavit na WordPressu a Woocemmerce pluginu (nebo můžete využít Shoptet, či jin způsob pronájmu e-shopu). Já jsem zkusil obě možnosti, nejprve jsem byl dva roky na t-shocku a poté jsem si vytvořil vlastní e-shop Flatika.cz, kde nabízím originální grafická trička pro cyklisty, vtipná trika pro grafiky a trička pro programátory (všechno to jsou obory, ve kterých se pohybuji). Bohužel platí fakt, že pokud se nebudete dostatečně věnovat propagaci e-shopu, tak moc nevyděláte. Jinými slovy, navrhnout tričko a udělat e-shop je jen cca 20 procent práce. Mnohem těžší je sehnat zákazníky a prodat svůj produkt.
Výhodou T-shocku, je že si všechno můžete snadno naklikat a o vlastní výrobu, posílání, fakturace a reklamace se nemusíte starat. Platíte ale za to malou marží, kterou získáte – řádově desetikoruny na tričku. Pokud si založíte vlastní eshop a domluvíte se s nějakou tiskárnou, tak ta marže může být několikanásobně vyšší – ovšem platíte za to svým časem, který musíte eshopu věnovat. Cílíte-li také na zahraničí, mrkněte se na různé Print on Demand služby – Zazzle, CafePress, Spreadshirt, RedBubble a další. Ovšem pamatujte, že kupující si většinou budete muset sehnat sami svým vlastním marketingem (a to je ta náročnější část).
Oslovování potenciálních zákazníků
Někteří grafici nečekají, až k nim zákazník přijde, ale sami mu nabídnou své služby. Tedy nemá moc smysl nabízet se velkým firmám, ty mají týmy grafiků. Mnohem úspěšnější je najít firmu s nepovedenou grafikou (třeba s otřesným letákem, reklamním bannerem nebo webovou stránkou), udělat lepší návrh a poslat jej firmě s výhodnou nabídkou na přepracování. Stejně tak můžete nabízet své služny na výše uvedených serverech (webtrh, facebooková fóra, grafické portály, …). Jen si při oslovování zákazníků dejte pozor, aby se to nezvrtlo ve spamování, mohl by vás pak někdo zažalovat nebo dát podnět na ÚOOÚ (úřad pro ochranu osobních údajů), že posíláte nevyžádaná obchodní sdělení. Možná by bylo výhodnější do dané firmy nejprve zavolat.
Práce na plný úvazek / zaměstnání
Někomu vyhovuje práce na volné noze a shánění zakázek, jiný se rád nechá zaměstnat. Začínajícím grafikům můžu zaměstnání v nějakém grafickém studiu vřele doporučit – kde jinde získají praxi a spoustu rad od profesionálů zdarma? Tedy vlastně oni za to dostanou navíc ještě zaplaceno!
Hledáte-li grafickou práci na plný úvazek, zaměstnanecký poměr pro grafika, tak nejvíce inzerátů najdete na serveru grafika.cz v sekci Práce. Mezi další pracovní servery s nabídkou zaměstnání patří:
Ale spousta firem dnes píše své nabídky na sociální sítě, případně se ptají ve výše zmíněných facebookových skupinách.
Předtím, než začnete rozesílat své životopisy, polaďte si pořádně svůj LinkedIn profil a vytvořte si vizuálně kreativní životopis – jste přece grafik! Ale moc to nepřežeňte, 20 megabytové PDFko personalistu asi moc nenadchne.
A co další příjmy?
Zakázky jsou fajn, ale když zrovna není žádná není, tak nejsou ani žádné peníze. Je tedy důležité mít více zdrojů příjmů – ideálně těch (polo)pasivních, grafik se tak může zabezpečit na horší časy, případně na dobu, kdy vyrazí na dovolenou.
Asi nejjednodušším a nejjistějším pasivním příjmem pro grafiky, je tvorba pro fotobanky. Jakožto grafik budete mít dříve či později spoustu nepoužitých ilustrací a návrhů, které jste v minulosti vytvořili, ale klient se rozhodl je nepoužít. Tyto odložené práce můžete skvěle zužitkovat ve fotobankách. Ale ještě lepší je tvořit přímo pro ně. Podívat se, co právě letí, co vám jde nejlépe a na to se zaměřit. Více se tu o fotobankách rozepisovat nebudu, věnuji se jim mnohem důkladněji na jiném svém webu – fotobanky.cz, pro začátek doporučuji prostudovat tyto články:
- Jak začít prodávat fotky a ilustrace ve fotobankách
- Jste grafik který hledá práci? Zkuste fotobanky
- Často kladené otázky a odpovědi ohledně fotobank
- Fotobankové příběhy a rozhovory, aneb trocha motivace
- Přehled fotobank – porovnání podle výdělků
Ještě k těm fotobankám – mě osobně začaly fotobanky po několika letech vydělávat tolik, že jsem mohl opustit svou práci a začal jsem se věnovat jen tvorbě pro ně (momentálně tomu věnuji pouze několik dní v týdnu). V současnosti asi 99 procent grafických zakázek, které ke mě z různých stran přijde, odmítám – dávám přednost tvorbě pro fotobanky, kde mám absolutní volnost, před prací pro klienty. Ovšem nečekejte, že to budete mít také tak lehké, konkurence je dnes neuvěřitelná, takže si raději prostudujte, jaké jsou aktuální výdělky ve fotobankách jak o nich referuji v každoročním fotobankovém průzkumu.
Prodeje ve fotobankách mají ještě jednu výhodu. Občas někho zaujme můj styl a napíše mi, zda bych pro něj nevytvořil ve stejném stylu jinou ilustraci, případně zda bych neupravil některou svou stávající a nebo mě osloví s kompletní zakázkou. Takové nabídky dostávám skoro každý měsíc.
Další možnosti?
Vynechal jsem něco? Víte o dalších možnostech práce pro grafiky? Napište, hodlám tento článek průběžně aktualizovat a doplňovat.
Dodatek prosinec 2016
Dnes jsem si poslechl výborný podcast Jak se propagovat bez peněz, který spoustu výše uvedených rad opakuje, ale přináší i další vlastní, včetně originálního nápadu ilustrátorky Lucky Mannové. Asi zkusím brzy něco podobného s dubánky 🙂
Dodatek leden 2018
Napadla mě další možnost, jak můžete jakožto tvůrci obsahu (grafici, textaři, spisovatelé, …) vydělávat – najděte si mecenáše, neboli potrony. Slouží k tomu zahraniční server patreon.com, osobně jsem to ještě nezkoušel, ale více se o tom můžete dočíst v článku Nechte si platit za svůj koníček. Patreon pomáhá vybudovat síť patronů.
36 komentářů
15. března 2016
Přemysl Horák
Výborný shrnutí. Díky za tento článek. 😉
15. března 2016
Kulíšek
Skvělý článek, na stránku TopDesigner jsem narazila nedávno a to že v soutěžích nevyhrávám mi moc nevadí, trénuju se, zkouším vymýšlet a učím se tím nové věci, je to super pro lidi co si zatím netroufnou na přímou zakázku. Určitě se zapojím i do těch dalších webů o kterých bych bez vás nevěděla :3. Díky 🙂
15. března 2016
Zdeniczka
Co takhle potisky na trika? Jako Bastard, Trikolab, aj.? 😎
15. března 2016
Petr Václavek
Díky za tip, sice vím je on pár lidech, kteří to zkoušeli a ani jeden z nich “nevyhrál”, ale klidně to můžu do přehledu připsat… pro úplnost. Nakonec vždycky z toho může vzniknout vlastní oděvní značka 🙂
15. března 2016
GL85
Pokud se budete ucházet o zaměstnání, nesmíte podcenit ani grafickou úpravu vlastního životopisu. Pěkný, přehledný, neokoukaný dokument + odkaz na vlastní kvalitní tvorbu = téměř jistý úspěch.
15. března 2016
Petr Václavek
Výborná připomínka, zakomponoval jsem ji do textu.
15. března 2016
Zuza
Diky!
15. března 2016
Kulíšek
Když to tu čtu tak jsem si vzpoměla na quickshirt.cz – nevím jestli trikolab funguje stejně, ale vypadá to že ne
Navrhne se potisk, vytvoří se nabídka oblečení s tím potiskem a lidé si je můžou rezervovat, pokud se rezervují všechny kusy, dojde k prodeji
17. března 2016
Petr Václavek
Díky za tip, přidal jsem jej do seznamu.
17. března 2016
Petr Konečný
Nejsem grafik, ale super článek!
17. března 2016
Petr Václavek
No myslím, že část těch tipů je použitelná (nebo alespoň inspirující) i pro fotografy.
20. března 2016
Libor
Zdravím, předesílám, že grafikou se živím přes 20 let. Nejsem si úplně jistý, zda začátečník psychicky “utáhne” množství odmítnutí či případných proher v různých soutěžích. Dovolil bych si napsat pár svých vlastních poznatků z několikaměsíčního používání několika služeb/soutěžních webů.
Easytask – pokud neodpovíte velmi rychle na publikovaný inzerát, máte minimální šanci na úspěch. Posílal jsem cca 50 odpovědí, ukázky a několika zadavatelům i návrhy. Celých 8 zadavatelů se obtěžovalo napsat nechceme vás. Za 4 měsíce získany 2 zakázky za cca 3000 Kč. Úspěšnost 4 %. Z mého pohledu: někteří zadavatelé “něco” chtějí, někdy ani nejsou schopni napsat co přesně a požadují nejnižší cenu. Objevují se zde běžně nabídky logo za 300-500 Kč. Doporučuji nevkládat příliš mnoho energie do poptávek na tomto webu.
Soutěžní portály
LogoPro – 50 soutěží/úspěšnost 8 %, TopDesigner -70 soutěží/úspěšnost 4 %, DesignTurnaj – 12 soutěží/úspěšnost 0 %. Někteří soutěžící mohou mít ale úplně jiné výsledky. Jsou tací, co mají na jednom webu úspěšnost 20 a více %, na druhém prakticky žádnou.
Je třeba si u těchto klání uvědomit, že můžete mít absolutně nejlepší návrh na zeměkouli, ale pokud se zákazníkovi nelíbí, vyhraje někdo jiný.
Připravte se na to, že zákaznîk vám nékdy bude mluvit do barev, do druhu použitého písma a dost často taky do celkové koncepce. A myslím, že ne vždy to je ku prospěchu věci. Někdy s vám bude zadavatel komunikovat a požadovat různé upravy, přesto ale nevyhrajete. Je dobré předem si rozmyslet, jaké soutěže se chcete zúčastnit. Někdy vám nemusí vyhovovat zadaní, jindy zase cena.
21. března 2016
Petr Václavek
Libore, díky za přínosný komentář z praxe!
Psal jsem rovnou v článku, že soutěže jsou hlavně pro ty, co si chtějí zasoutěžit a že výhra je hodně nejistá. Ale na druhou stranu věřím, že jako trénink je to hodně dobré (lepší než vymýšlet si vlastní imaginární klienty).
18. dubna 2016
Zdenka
Výborný článek, díky za něj.
Chtěla bych ještě poprosit, jestli by bylo možné pro začínající grafiky napsat pokračování. Když už by tedy byly první zakázky, co vše je třeba s klientem domluvit, sepsat, prostě náležitosti zakázky. Jak vše probíhá, kde vzít vzory smluv apod. Prostě hezky “polopatě”. Asi to má každý trochu jinak, ale ti kdo začínají, tak se v tom plácají a tápou. Určitě by to hodně lidem v začátcích pomohlo.
22. dubna 2016
Petr Václavek
Díky za chválu a za tip na další článek. Bohužel zakázky od klientů z 99 procent neberu (kreslím raději pro fotobanky – platí lépe a nemusím se s nimi dohadovat :)) takže v této oblasti moc neporadím. Ale zkusím najít nějakého jiného autora/grafika, který by se do tohoto tématu pustil, případně zkusím v nějakém rozhovoru takového grafika vyzpovídat.
20. května 2016
Zdenka
Moc díky, bylo by to určitě pro spoustu lidí velice přínosné.
15. června 2016
Tomáš Marek
K soutěžním portálům – je tam velká konkurence (hlavně v kategorii logo), ale jinde to zas tak špatné není. Moje čísla z 99Designs: úspěšnost 37% (24 výher z 65 soutěží) plus 13 následných přímých zakázek. Zejména mobilní apky a weby.
Boj s konkurencí mě dost posunul, vytrénoval jsem si komunikaci s klienty a získal několik stálých klientů a zajímavých prací do portfolia.
Ne každý ustojí prohry a nezaplacený čas, ale mě se to dost vyplatilo. Pokud má někdo zájem, sdělím více, případně poradím.
15. listopadu 2017
Tea
Ahoj. Jak to, prosím, funguje, co se týče zákona, když soutěžíš v zahraničí (jako třeba na 99designs). Nepotřebuješ na to být plátce daně? Nedělá se to nějak spešl? Bojím se do toho jít.
4. září 2016
Iva Pelc
Portál ChciGrafika bych z článku vyřadila, nefunguje, nové profily nepřidávají, staré nejdou upravovat, na zprávy nereagují…
20. září 2016
Václav Pospíchal
Tradiční přínosné počtení z ruky Petra Václavka, děkujeme.
23. září 2016
Martin
Skvělý souhrn, díky! 🙂
22. října 2016
Jana
Mohu požádat o radu z druhe strany? Chci si nechat udělat základní grafiku (logo, design webů, šanony apod.) A asi bych si klidně vybrala začínajícího grafika (pracovala jsem s pár profily, ale mají dlouhý poločas reakci ?). Jen nechci sáhnout úplně naslepo a vidět pár práci a třeba i něco o cloveku jako takovém, návrh ceny a až potom se rozhodnout. Je to reálné?
24. října 2016
Petr Václavek
Můžete si projít katalogy grafiků, které ve výše uvedeném článku uvádím a tam si vybrat. Nic lepšího mě teď nenapadá.
21. listopadu 2016
Jiří Novotný
Tedy, bezva práce Petře! Moc sympatické mít všechny tipy na jednom místě. Do některých katalogů jsem se hned zapsal. Díky
10. prosince 2016
Jitka Kenjová
Páni! Děkuji moc, konečně stručný a hlavně kvalitní návod pro začátečníky 🙂
10. prosince 2016
Jitka Kenjová
Zahraniční freelancer.com jsou mikronabídky a jde tam i sehnat zakázku (soutěžně), ale narazila jsem tam i na falešné nabídky(neplátce a nebo dokonce chtěli peníze oni po mě), proto je asi lepší dát mikronabídku, ale záleží na Vás 🙂
17. února 2017
anna
Prosím o radu, spíše pro Brno: ráda bych se dovzdělala ve tvorbě webovek, něco jsem našla, ale raději bych od někoho doporuční, že jako vauuu, tam běž. díky
27. května 2017
Jakub
Skvělý článek!
Jsem čerstvý absolvent SŠ v oboru grafický design.. jak je známo ve škole nás toho moc nenaučí.. tedy většinou, chce to i vlastní snahu o zdokonalování se a tak. Mám za sebou dvě menší zakázky a obě dopadly dost špatně.
U první (z webtrh.cz), jsem udělal fatalní chybu, při odesílaní návrhů jsem jaksi poslal hotový soubor v upravovatelném pdf,,takže se mi už zadavatel neozval a moje 2hodinová práce se skvělým logem byla dělaná zadarmo 😀
Druhá už byla přes fb, kdy jsem se ozval jednomu vrstevníkovi, který chtěl vymyslet logo pro kavárnu.. řekl jsem si směšnou částku aby si vybral mě.. chyba.. nikdy se nopodceňujte.. a nenechte se ovlivnit řečmi, že jsou i loga za 100 apod. poté po mě chtěl narychlo návrh vývěsného štítu.. s tím že jsem mu ho udělal do 5 min.. okamžitě začal hrát na čas.. i když mi to zabralo jen chvíli logo v hlavě nosím i několik dní a týdnů..
poslední věc co po mě chtěl. návrh nápoj. lístku.. už sem nedělal stejnou chybu a neposílal žádné soubory.. vždy jsem mu jen vyfotil mezivýstup a konzultoval to sím.. po zhotovení návrhů a odsouhlasení jsem jen čekal na obsah.. trvalo mu neskutečný měsí a půl než mi poslal cca 40 poduktu s cenami.. ah.. když jsem mu však řekl že nemám ted čas a podívám se na to později..začal s tím že si to udělá sám.. říkam..fajn ..ale za návrh chci (opět směšných..) 400 on že mi nic platit nebude že nic nemá u sebe.. říkam že mám důkaz v podobě fotek a konzultací přes fb.. ale už jsem měl jasno že to bude věčnost s ním něco řešit a jen jsem ironicky řekl že budu příště vše dělat pře smlouvy a se zálohami.. už neodověděl.. peníze jsem nedostal.. za logo s tím štítem ..ubohých 600 a zkušenost k nezaplacení ..nejvíc mě na tom šte fakt že o tom pak mluvil že to je strašně jednoduché a nic na tom není..grafik přce může být každý ..pff ..ne no ..tedy asi jen v ČR 😀
brečím smíchy na takovýma lidma..
..takže chci říct velké díky za tebnto článek, který mě znovl nakopl a nyní jsem odhodlaný začít znovu vyhledávat zakázky.. různými způsoby, které jsem se tu dočetl.
2. července 2017
nezáleží
uvažuji o lobotomii…dělání 5 návrhů za 200 kč mám už plné kecky. Jako by nestačil výsměch namyšlenců v tomto oboru..v mém okolí nebyly žádné školy s grafickým designem a v době, kdy jsem šla na střední jsem ani nevěděla co by mě bavilo. Teď když to vím mám sebevražedné myšlenky jenom kvůli “sebe-nerealizaci”. Samozřejmě, lituji času stráveném “dělání někomu radost” – žití životem, který chtějí po mě jiní, ale všechno jednou končí. Nakonec zjišťuji, že místo “pomoci” se od designéru dočkám jenom “vytahování co všechno oni umí” a výsměchu, jak moc jsem neschopná…Super článek a odkazy, jenom si přeju, aby mi aspoň trochu pomohli z dluhů.
15. listopadu 2017
Tea
s výsměchem souhlasím. člověk aby se bál vůbec zveřejnit svoje portfolio. a jakmile je člověk nováček, tak se může těšit na spoustu uštipačnejch keců, místo rad. celkově to máme hodně podobné, jak to tak čtu 🙂 nezoufej, bude to jen lepší 🙂
29. listopadu 2017
Tomáš
Skvělý článek. Nemám co dodat 🙂
4. prosince 2017
Markéta
Pokud jste profesionalni grafik, myslim ze ve vasem zajmu neni propagovat stranky typu topdesigner a jaudelam. Podle me neni v poradku ze si pak klient mysli ze za tisicovku dostane dvacet navrhu, jeste v otevrene soutezi kde ma jeden dobry napad a druhy mu ho obslehne a doladi a treti ho finalne dopracuje nacez jako jediny ziska finalni odmenu. Clanek je kvalitni a obsahly ale tenhle typ soutezi srazi hodnotu grafickych praci. Prominte ze to takhle natvrdo rikam. Neni to mysleno proti vam.
4. prosince 2017
orson
Díky za komentář. Já ty stránky nepropaguji, jen uvádím všechny možnosti, kde může začínající grafik získat první zakázky, případně si vyzkoušet práci na grafice. Nevidím nic špatného na webu jaudelam – jasně ceny jsou tam směšné, originální logo za 200 stovky se udělat nedá, tedy dá, ale pak odpovídá té ceně. Nicméně zákaznik, který chce logo za pár stovek určitě nebude oslovovat profi grafiky. A co se týče soutěží, uvádím je tam spíše pro trénink. Je lepší kreslit a navrhovat na konkrétní zadání a získat nějakou zpětnou vazbu, než si jen tak kreslit do šuplíku.
Každopádně ale děkuji za názor – částečně s ním souhlasím, ale zmíněné weby v článku ponechám. Pořád si totiž myslím, že pokud chce zákazník ušetřit na práci grafika, tak to bude mít drahé (levné řešení většinou nefunguje, ale to zjistí až časem a pak konečně osloví pořádného grafika :))
18. dubna 2019
Malířka Doris
Wau. Krásné shrnutí, kde si lze vybrat tipy, které člověku sednou.
16. května 2019
svbvrsv
portfolio sa da rozsirit aj o napriklad practice briefs co su konkretne zadania ktore mozte vypravocat a supnut si ich na vasu stranku, daju sa najst tu: https://briefbox.me/ a tu: http://nobulldesignschool.com/category/sample-design-briefs/
9. prosince 2022
Lukáš
Dobrý den, všichni zde píšete, kde najde práce grafik, ale co takový ilustrátor, můžete prosím sepsat stránky a pod.kde najde také uplatnění člověk, který by rád ilustroval třeba knihu a neví kam se obrátit. Děkuji