A je tu další návod na vytvoření 100% vektorového stínu. Budete se asi divit, ale občas – hlavně u složitějších ilustrací – na to jdu přes bitmapu.

Proč? Protože když mám například následující ilustraci vločky,

Sněhová vločka

tak bych pro ní dříve probranými metodami vytvářel stín hodně komplikovaně a výsledek by byl nepřesvědčivý.

Já si raději práci zjednoduším, celý objekt vyplním černou barvou, poté jej rozmažu pomocí gausovského rozostření Effect / Blur / Gaussian Blur…

Vločka gausovské rozmazání

Výsledek expanduji, takže vznikne bitmapa Object / Expand Appearance, kterou převedu zpátky na vektor:

Převod bitmapového stínu zpátky na vektor

Důležité je, aby byl výsledek černobílý, počet odstínů šedi si můžu navolit (to určuje, jak detailní přechody bude stín obsahovat) a nezapomeňte také zaškrtnout pole Ignore white. Záleží jen na vás, jak detailní stín bude, většinou stačí 10 – 30 odstínů, protože stín je z větší části stejně schovaný za objektem. Občas si stín vytvořím ve Photoshopu (když například potřebuji aby se vytrácel do ztracena, nebo když je potřeba jej nějak zdeformovat).

Zvektorizovaný stín

Nakonec stačí nastavit mód prolnutí stínu na Multiply a případně zvýšit průhlednost objektu:

Výsledná vločka se stínem

Pokud se ptáte, proč efekt převádím na vektor, když tiskárně je to jedno (při exportu se dá nastavit kvalita výstupu rastrových elementů, které tento efekt vytvoří), tak je to hlavně pro ty, co vytváří ilustrace pro fotobanky – v takových být rastr prostě nemůže, jinak je ilustrace okamžitě zamítnuta.

Dříve probírané metody:

Několik ukázek, jak může takto vytvořený stín vypadat

Papírové vločky

Stromek se stínem